Isnin, 3 November 2014

KHASIAT BUAH TUNJUK LANGIT

BUAH TUNJUK LANGIT



Selain buah mahkota dewa...BUAH TUNJUK LANGIT juga mempunyai khasiat yang luar biasa.

✔· Mengurangkan paras gula dalam darah dan

✔·Menyeimbangkan kandungan gula dalam darah.

✔· Memperbaiki kelancaran peredaran darah.

✔· Menyingkirkan radikal bebas dalam tubuh badan.

✔· Memperbesarkan dan menguatkan keanjalan saluran darah.

✔· Mengurangkan kandungan kolesterol yang tidak baik LDL dalam
      darah.

✔· Bioflavonoid semulajadi ini mampu membesarkan saluran darah
      serta memperbaiki peredaran darah

✔· Bertindak sebagai anti pengoksida.

✔· Menghilangkan sembelit / penghadaman, 

✔· Gastrik Saraf Mencegah ketumbuhan Tumor 

✔ · Kecantikan kulit Jerawat Rheumatism

✔ · Lelah

✔ · Nyanyuk 

BERMINAT MENDAPATKAN BUAH TUNJUK LANGIT?

HUBUNGI SAYA DI TALIAN 0127489445 ( PUAN NORA )



1 BOTOL HANYA RM 25/30gm


3 BOTOL HANYA RM 60

FREE POSTAGE





Buah Tunjuk Langit (Swietenia macrophylla.) juga dikenali sebagai Sky-fruit atau Buah

Mahagony merupakan sejenis tumbuhan herba yang terdapat di Asia Tenggara.Swietenia 

macrophylla, Mahogani Daun Besar atau Mahogani Honduras adalah tumbuhan liar yang 

berasal dari jenis pokok Meliaceae (keluarga pokok Mahogani atau Mahoni). Pokok ini 

tumbuh di kawasan hutan hujan tropika yang bersuhu kering dan lembap terutamanya di 

Amerika Selatan, India Barat, Kepulauan Indonesia, Fiji, Honduras, Kepulauan Solomon 

dan juga Malaysia. 



Ia digelar Raja Swietenia atau Raja Mahogani oleh kerana mutu kayunya yang tinggi di 

pasaran dunia sejak beratus tahun yang lalu. pokok tunjuk langit ni berbuah setahun sekali 

sahaja. Buahnya mempunyai nilai perubatan yang tinggi, disahkan melalui kajian saintifik 

oleh ahli Biokimia Amerika, Dr Larry Brookes (1996). Kebelakangan ini ia telah digunakan 

oleh pakar perubatan dan doktor dalam bidang perubatan dan diiktiraf sebagai antara 

makanan kesihatan terbaik. Buah tunjuk langit secara semulajadi, mengandungi nutrien 

yang tinggi kerana akarnya mencecah 20 kaki ke dalam tanah, tidak mengandungi kesan 

sampingan walaupun diambil dalam tempoh masa yang lama. 



Pokok Tunjuk Langit 

mempunyai akar yang serumpun, berwarna merah dan memiliki rasa lemak. Ia mudah 

tumbuh di kawasan lembah yang lembab dan agak teduh. 

Kebiasannya herba ini boleh didapati berhampiran dengan kampung dan kebun kecil getah 

di bahagian utara Semenanjung.Pokok Tunjuk Langit digunakan sebagai ubat tradisi untuk 


membuat ubat periuk bagi wanita selepas bersalin. Manakala pucuknya dijadikan sayur dan 

kadang kala dimakan bersama sirih. Jauh daripada itu rizomnya pula digunakan untuk 

merawat batuk, penyakit siplis, caranya dimakan bersama sirih dan juga dijadikan tonik. 

Bagi batangnya yang tua pula boleh digunakan untuk menganyam tikar. Pada tahun 1996, 

sekumpulan pakar teknologi Bio-Kimia dari Amerika Syarikat telah berjaya menperolehi 

suatu penemuan yang penting tentang SKY FRUIT, iaitu ia mengandungi kandungan 

Flavonoids dan Saponins yang tinggi. Tumbuhan ini terkenal sebagai penawar sakit lemah 

syahwat iaitu dengan cara meminum air rebusan keseluruhan tanaman tersebut. Dalam 

pembuatan ubat-ubatan tradisional untuk penyakit batuk rejang, paku-pakis ini sangat 

penting kerana rizomnya apabila ditumbuk sampai halus serta dikunyah dengan buah 

pinang dan seterusnya dimakan dapat mengubat penyakit tersebut. Akarnya pula boleh 

digunakan untuk mengubati penyakit disentri iaitu dengan meminum air rebusan daripada 

akar tersebut yang telah ditumbuk halus.



 BAHAN AKTIF PENTING UNTUK KESIHATAN DALAM BIJI TUNJUK LANGIT 

Tiga bahan aktif yang utama 


1. FLAVONOIDS seperti yang terdapat dalam Gingko biloba 

dan tongkat ali. Ia merangsang pembukaan pembuluh darah, membekalkan oksigen dan 

nutrisi keseluruh badan, agen anti –pengoksidaan. 


2. SAPONINS seperti yang terdapat ginseng Panax. Enzim yang bertindak seperti sabun 

/pelincir yang mengurangkan lemak dan kolesterol pada dinding salur darah.Ia menguatkan 

fungsi jantung dan sistem imuniti . 

3. BITTER ALKOLOID rasa pahit adalah kerana kandungannya yg tinggi, dapat 

merencatkan pertumbuhan virus dan bakteria. Ia membantu membina sel darah putih dan 

menguatkan imuniti badan. 

POKOK BUAH TUNJUK LANGIT



Ahad, 2 November 2014

Selamat Datang ke Revolusi Perniagaan Online RM20SEGERA >>>> Hanya RM 20 sahaja... miliki perniagaan online anda hanya dari rumah >>> 100% komisyen adalah milik anda... >>> Terus masuk Ke akaun Anda Berminat ? Klik di sini >>>> http://bit.ly/hanyaRM20

Selamat Datang ke Revolusi Perniagaan Online RM20SEGERA


>>>> Hanya RM 20 sahaja... miliki perniagaan online anda hanya dari rumah

>>> 100% komisyen adalah milik anda...

>>> Terus masuk Ke akaun Anda

Berminat ? Klik di sini >>>> http://bit.ly/hanyaRM20



Berminat ? Klik di sini >>>>



Rasa Hebat dan Kuat Dengan Majun Mutiara


MAJUN MUTIARA



Pemberi Tenaga Penyembuh Penyakit.


Saya terpanggil untuk berkongsi testimoni menggunakan majun mutiara ini..kisah ini benar dan bukannya rekaan untuk melariskan jualan...Abg ipar saya seorg yg telah lama mengidap sakit asma/semput...pantang sejuk, silap makan, kerja keras sikit..pasti sakit lelahnya menyerang...banyak kali terpaksa di bawa ke hospital jika semputnya tidak kebah kebah...kadang kala kecian saya tengok...tidur dalam keadaan duduk...sampai kurus dan cengkung....
 Pada satu hari tu...dia di cadangkan oleh Salah seorg cikgu di tempat dia bekerja untuk mengamalkan majun mutiara ini....Syukur tak terhingga...setelah sebulan mengamalkannya...semputnya langsung tidak ada...mukanya jadi kemerah merahan..dan badan mula berisi...kami adik beradik sangat teruja dengan perubahan pada dirinya....saya terus hubungi pihak pengusaha untuk turut memasarkan majun ini akan boleh memberi manfaat kepada yang memerlukan.....

Untuk makluman 
Bahan-bahan yang terkandung dalam MAJUN MUTIARA ialah: 
1.Mahkota Dewa, 
2.Ketumbar Jawa, 
3.Cengkih, 
4.Halia, 
5.Cekur Manis, 
6. Halia Hitam.
 Cara makan: 1 paket sehari. 
 Setiap balang/papan ada 60paket


1 BALANG HANYA RM 60.00
SETIAP BALANG ADA 60PCS
BERMINAT ? BOLEH HUBUNGI SAYA DI TALIAN 012 7489445



Jawatan Kosong 2015 Hanya di Rumah


Pekerja Dari Rumah Di Perlukan 

Segera



Pekerja Dari Rumah Di Perlukan Segera

Sambilan Dan Sepenuh Masa
Jika anda nak bekerja dari rumah dan memiliki kemahiran berikut:
1: Mahir mengunakan komputer & internet.
2: Tahu mengunakan perisian Microsoft Office atau Open Office.
3: Boleh membaca dan menulis dalam berbahasa Inggeris.
4: Tahu apa beza antara Google & Web Browser.
Anda sesuai untuk kerja online freelance seperti:
1: Virtual Assistant (USD$100 per projek)
2: Data Entry (USD$50.00 per projek)
3: Web Research (USD$150.00 per projek)
4: Virtual Customer Service (USD$70.00 per projek)
Bagi mendapatkan maklumat lanjut tentang online freelancing sila layari link dibawah sekarang!
==> http://bit.ly/kerjaOnline2015
==> http://bit.ly/kerjaOnline2015
==> http://bit.ly/kerjaOnline2015
Cepat Rebut Peluang.....tahun 2015 bakal tiba.....










Selasa, 17 Disember 2013

11 Formula Kejayaan!


11 Formula Kejayaan!


oleh: Irfan Khairi
http://www.facebook.com/irfankhairi.fb



1:  Keinginan
Pertama sekali di dalam formula kejayaan adalah keinginan. Untuk mencapai apa jua matlamat yang anda impikan, anda perlu mempunyai keinginan untuk mencapai matlamat tersebut. Lagi mendalam keinginan anda, lagi mudah untuk anda mencapai matlamat tersebut.


Keinginan seumpama api yang membakar. Lagi besar api tersebut, lagi hangat ia akan membakar keinginan jiwa anda dalam mencapai apa jua cita-cita yang anda letakkan untuk diri anda sendiri.


Punca utama seseorang itu tidak dapat mencapai matlamatnya adalah takut kepada kegagalan. Sekiranya anda takut kepada kegagalan, maka, anda tidak akan mengambil langkah pertama untuk mencapai apa jua matlamat. Keinginan akan membawa anda untuk mengambil langkah pertama tersebut.


Tanpa keinginan, matlamat tidak akan tercapai.


2: Keyakinan
Lagu yang sering bermain di kepala saya sejak dulu sehingga kini “Jika kau fikirkan kau boleh, kau boleh melakukan. Jika kau fikirkan ragu-ragu, usaha mu tidak menentu”


Lagu yang popular pada 80-an. Ya, bunyi nya amat cliché, tetapi lagu yang simple ini mengandungi mesej yang amat besar!


Dalam usaha untuk mencapai apa jua cita-cita anda, anda perlu mempunyai keyakinan di dalam hati bahawa cita-cita tersebut akan dicapai! Dengan keyakinan yang tinggi, ia akan menjadi penggerak kepada anda untuk tidak menoleh kebelakang lagi.


Keyakinan bukan bermaksud untuk menjadi bongkak dan taksub… anda tidak perlu meyakinkan orang ramai. Anda hanya perlu meyakinkan diri anda sendiri sahaja. Usah risau dalam meyakinkan orang ramai… anda perlu tunjuk bahawa cita-cita anda tercapai- itu sahaja yang akan meyakinkan orang ramai.


Dalam menetapkan matlamat anda, anda perlu realistik. Matlamat yang realistik akan membantu dan motivasikan anda untuk memberi keyakinan. Sebagai contoh, matlamat untuk mendapat kenaikan gaji 2 kali ganda dalam masa setahun mungkin tidak realistik. Tetapi, matlamat untuk menaikkan gaji anda sebanyak 20% dalam masa setahun adalah lebih realistik!


Matlamat yang tidak realistik hanya akan melemahkan motivasi diri anda apabila ianya tidak tercapai.


3: Tulis matlamat anda
Ini AMAT penting. Sejak saya menulis di ruang motivasi MASKULIN, entah berapa kali saya mengulangi petua ini. Di dunia, hanya 2% daripada golongan dewasa yang menulis matlamat mereka tersendiri. Baki 98% yang lain mungkin tidak mempunyai matlamat hidup, ataupun, sekiranya ada, tidak menulisnya.


Menulis matlamat anda adalah seperti anda membuat perjanjian dengan diri anda sendiri. Matlamat tersebut akan tersemat di fikiran anda dan sentiasa mengingati anda secara sedar, ataupun separa-sedar untuk anda mencapaikannya.


Matlamat yang tidak tertulis adalah seumpama angan-angan sahaja. Apabila anda menulis matlamat anda, ia menjadi sesuatu yang nyata- boleh di sentuh. Anda telah membawa matlamat di imaginasi kepada bentuk yang anda dapat mengenggamkannya!


4: Senaraikan kebaikan yang anda akan kecapi
Apa yang anda akan dapat sekiranya matlamat anda tercapai? Senaraikan segala-galanya. Lagi panjang senarai anda, lagi bagus. Ini adalah kerana anda menyenaraikan motivasi-motivasi yang akan mebakar semangat anda untuk terus berusaha dan mencapai kebaikan tersebut.


Manusia adalah insan yang beremosi. Dengan memikirkan kebaikan yang anda akan kecapi, ia akan memandukan anda ke arah mencapai matlamat tersebut. Berikan sebab-sebab mengapa anda mahukan matlamat anda tercapai, apakah pulangan yang anda akan terima, serta bagaimanakah tahap kepuasan anda sekiranya matlamat itu tercapai- ini akan menyemarakkan lagi semangat anda untuk mencapaikannya.


5: Cermin kan diri sendiri
Di mana anda berada ketika ini? (bukan di bangku atau di sofa!). Pada ketika ini, apakah keadaan anda. Anda perlu ketahui di mana anda berada kini untuk mencapai matlamat yang anda telah tetapkan.


Pastikan anda ketahui di mana anda berada kini oleh kerana itu adalah titik permulaan perjalanan anda. Lebih jelas anda dapat fahami keadaan anda kini, lebih jelas anda dapat melihat jalan ke arah pencapaian matlamat.


Sebagai contoh, sekiranya anda inginkan bebas kewangan, duduk dan ambil masa untuk melihat keadaan kewangan anda kini secara jujur. Sekiranya matlamat anda adalah untuk menurunkan berat badan, anda perlu ketahui berat badan anda kini sebagai titik permulaan.





6: Tetapkan deadline
Matlamat tanpa deadline adalah tidak lengkap. Apa jua matlamat yang ditetapkan, tetapkan sama deadline untuk mencapainya. Bila kah deadline yang terbaik? 6 bulan? 1 tahun? 3 tahun? 5 tahun? Atau 10 tahun?


Kebanyakan orang tidak deadline untuk menetapkan matlamat oleh kerana takut, matlamat tersebut tidak dapat tercapai sebelum deadline! Sekiranya tidak tercapai, ia akan mengurangkan motivasi sendiri… oleh itu, mereka biarkan tarikh untuk mencapai matlamat tersebut terbuka- bila-bila masa sahaja!


Itu adalah pemikiran yang salah. Dengan menetapkan deadline untuk matlamat anda, anda memberi satu sasaran yang jitu. Apa akan terjadi sekiranya anda tidak berjaya mencapai matlamat sebelum tarikh deadline? Senang sahaja… berikan satu tarikh deadline yang baru! Ia hanya akan mengajar anda untuk lebih berusaha dan lebih realistik dalam mencapai matlamat.


7: Ketahui rintangan
Dalam mencapai apa jua yang berbaloi, sudah pasti akan terdapat rintangan di hadapan anda. Lagi besar matlamat anda, lagi besar rintangan yang anda perlu lalui. Ketahui rintangan-rintangan tersebut dan pelajari cara untuk menempuhinya terlebih dahulu.


Anggap usaha anda dalam mencapai matlamat adalah satu perjalanan mencari ilmu. Setiap rintangan yang anda temui walaupun sekecil manapun akan memperbaiki diri anda untuk rintangan-rintangan yang lebih besar di masa hadapan. Ini menjelaskan bahawa, mereka yang berjaya didunia adalah tergolong daripada mereka yang berpengalaman menghadapi rintangan-rintangan tersebut.


Kejayaan yang cemerlang akan hadir apabila anda berjaya menguasai segala rintangan. Oleh itu, lakukan perancangan terlebih dahulu. Senaraikan apakah rintangan-rintangan yang akan muncul.


8: Ilmu tambahan
Ketahui Ilmu tambahan yang perlu anda lengkapkan pada diri anda untuk mencapai cita-cita tersebut. Manusia diberi anugerah akal fikiran yang merupakan anugerah yang paling istemewa sekali.


Bina satu senarai- apakah ilmu tambahan yang anda perlu ketahui untuk mencapai matlamat anda? Apakah kebolehan tambahan yang anda perlukan? Apakah pengalaman yang anda perlukan? Bolehkah anda mendapat bantuan orang lain sekiranya anda tidak mempunyai sesuatu kebolehan itu? Apakah maklumat yang paling penting atau kebolehan yang paling penting untuk andapunyai dalam mencapai matlamat anda?


Tanggungjawab anda adalah untuk mempelajari apa jua  yang anda perlu tahu dalam mencapai matlamat anda.



9: Perancangan
Kata pakar motivasi “Gagal untuk merancang adalah merancang untuk gagal”


Jangan biarkan nasib menentukan arah tuju anda. Buat perancangan yang rapi- seperti kontraktor memerlukan plan untuk membina bangunan yang gagah berdiri. Anda juga perlu plan untuk mencapai menara gading.


Rancang langkah-langkah anda dengan terperinci- dalam masa 1 bulan, apa yang anda perlu buat? Sekiranya ia tidak menjadi, apakah alternatif yang lain?


Hukum alam mengatakan, apa yang anda beri dan taburkan, ianya akan menjadi hasil. Sekiranya anda merancang untuk taburkan sedikit usaha, maka, sedikitlah pulangan anda. Sekiranya anda merancang untuk menaburkan bergunung-gunung usaha, maka, hebatlah pulangan yang anda akan terima.


Anda tidak boleh melanggar hukum ini. Mereka yang melanggar hukum ini adalah mereka yang sering ditpu dengan skim-skim piramid, skim cepat kaya, SCAM dan pelaburan yang hanya akan meleburkan wang sendiri.


10: Bina gambaran
“A picture paints a thousand words”. Beri gambaran yang jelas di fikiran anda bahawa matlamat anda telah tercapai. Gambarkan diri anda 1 tahun dari sekarang. Atau, 10 tahun dari sekarang.


Dengan berimiginasi gambaran anda berjaya di masa hadapan, ia juga akan membakar semangat anda untuk mencapai gambaran tersebut. Fikiran manusia dipenuhi dengan gambaran-gambaran dan bukannya perkataan. Penuhi fikiran anda dengan gambaran kejayaan anda di masa hadapan.


Berhati-hati, terlalu banyak mimpi di siang hari tanpa usaha dan perancangan, anda tidak jauh berbeza dengan angan-angan Mat Jenin!


11: Janji pada diri sendiri…
Janji pada diri anda sendiri, tidak kira apa rintangan yang akan datang. Tidak kira apa jua kegagalan yang anda hadapi, jangan- JANGAN- JANGAN sekali-kali putus asa! Sekrianya anda terjumpa dengan sahabat karib kejayaan, iaitu kegagalan- usah risau. Kejayaan adalah perintis untuk mencapai apa jua kejayaan- oleh sebab itulah saya gelarkannya sahabat karib.


Amat jarang sekali sesuatu kejayaan di capai tanpa kegagalan. Lagi banyak kegagalan anda temui, ianya bermaksud lagi hampir kejayaan kepada anda. Jangan putus asa oleh kerana kejayaan mungkin sedang menunggu disebalik kegagalan itu.


Berita baiknya adalah, menempuhi kegagalan adalah menambahkan pengalaman sendiri. Lebih banyak kegagalan yang anda jumpai, maka, lebih banyak anda dapat pelajari. Anda akan mempelajari lebih banyak dari sesuatu kegagalan. Sekiranya anda menjumpai kegagalan, ubah cara anda- jangan pula ikut cara yang sama oleh kerana cara yang sama akan membawa kegagalan seterusnya!


Kesimpulan
Kesemua formula kejayaan ini perlu di implementasikan setiap satu. Ini adalah “blue print” orang-orang yang berjaya di dunia. Ia menjadi formula kejayaan saya sendiri sehingga hari ini. Tiap-tiap kali saya mempunyai matlamat baru, saya akan rujuk kembali formula ini untuk memastikan matlamat saya tercapai.


Tidak sampai setahun lalu saya menetapkan matlamat saya, dan kini, dengan mengikuti formula yang diberikan, alhamdulillah saya mencapainya.


Kini, anda juga mempunyai formula kejayaan. Implimentasikannya kepada matlamat anda, dan saya yakin anda juga akan mencapai kejayaan dalam apa jua bidang!


*****************


Pakar perniagaan Internet, personaliti TV & radio, Irfan Khairi mendedahkan kaedah sebenar memulakan perniagaan Internet dari rumah di acara 2-hari Revolusi Perniagaan Internet. Sertai Revolusi Perniagaan Internet bersama Irfan Khairi dan ketahui bagaimana anda boleh menjalankan perniagaan Internet yang berjaya. Klik di sini untuk maklumat lanjut.


http://noorzza.blogspot.com/

AYAH DAN IBU KASIH MU SAMPAI KE SYURGA....

DENGAN NAMA ALLAH YANG MAHA PENGASIH LAGI MAHA PENYAYANG...Baru baru nie...aku ada mendengar ceramah tentang besarnya pahala menjaga ayah dan ibu......dengar je..aku dah syahdu..bukannye boleh...kejap je nak nangis...aku rinduuuuu sangat kat mak dan ayah  aku.....rindunya sampai tak tertanggung rasanya...dalam masa aku menaip atikel nie..airmata ku dah mula berlinang dah...teringat masa mak dan ayah ade dulu....makan sama sama, suap menyuap lagi..walaupun dah besar panjang...aku suka.....itu lah kemesraan yg paling aku tak lupa...walau dulu aku lah yang selalu kena marah dengan mak kerana kenakalan aku..tapi..aku tak kisah semua tu..kerana peristiwa itu yang paling manis aku ingati...kini aku tak berpeluang lagi ....hanya doa dan bacaan ayat suci Alqur an yang dapat ku hadiahkan...agar roh kalian aman di sana.... 
Saya Dah Tak Nakal Lagi Mak…

LIRIK : DI PONDOK KECIL  AEMAN


Dalam aku sibuk melayari internet aku ada terbaca satu sajak nie....aku kongsikan di sini untuk kita hayati dan renung renungkan.... 


Bismillahirrahmanirrahim.....
Mak…..
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari…..
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih….
Mak tau tak…..
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa…..
dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm…rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh…..
nak tinggal kan anak2 mak….. nak tinggal kan dunia fana ni…..
Mak macam dah sedia…..
Seminggu sebelum tu…..
mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai…..
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu….
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih…..
kakak pun rasa hairan…..
mak tak penah buat gitu…..
pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak…..
tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam ……
kengkadang siaran indonesia ..
mak terus tekun menganyam…
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan…
Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2….
pastu mak jemur karpet-karpet. ..
pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
mak biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..
paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
ada kat dalam almari…..
ada kat dalam dalam beg…..
ada dalam ASB…..
ada kat dalam Tabung Haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi….
ada kat dalam gulung tikar…..
masa tu mak perasan takk..??
kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar…
kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa…
mak cuma gelak jer…
eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..
Mak…..
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut…..
bila malam tu kiter sampai dari KL…..
mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk…..
mak tetap takmau pi hospital…. .
dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital…. .
tapi kiter berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor…
ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..
Mak tetap tak bersetuju… ..
mak memang degil..
tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk….
mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital…. …
Mak…..
amponkan kami semua…
kami nak mak sehat…
kami sayang mak…
kami tak mau mak sakit…
kami terpaksa juga hantar mak ke hospital….
ampon kan kami yer mak….
Mak…..
Malam itu abang bawa mak ke hospital
dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter…
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,
kiter kata nak beli kereta….
Mak asyik tanya ajer..
cukup ker duitt..
kiter jawab pula…
kalau tak cukup, mak kan banyak duit…
mak gelak ajerr…..
Lepas tu bila kereta kiter sampai….
mak buat kenduri kesyukuran.. ….
Dan kiter masih ingat lagi…
bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor…..
Punya la kiter takut…
kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak……
Bila balik sahaja kampong….
kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj…..
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek…
mak tanya kenapa…?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga…..
Mak….
tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau…
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar…
mak, kiter menipu mak kan ..
ampon kan kiter….
Mak…..
Jam 4.30 pa gi 19/08 /2006
Bila tiba aja kat hospital….
nurse tengah balut mak dengan kain putih…..
mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital….
Mesti mak nampak abang cium dahi mak…..
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak….
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu…
mesti mak nampak semua tu kann…kann. .kannn
Mak tau tak….
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar…
Adik kat sebelah diam melayan perasann…
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini…
jalan di depan terasa makin kelam…..
airmata dah tak mampu di tahan….
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela…
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga…
di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
kosong. …sekosong hati ini…..
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. ……
terasa syahdu dan sayu…dinginnnn. ….
Mak…..
Kiter masih ingat lagi….
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak…
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan ….
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi….
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak…..
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan…..
Mak perasan tak…?
Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter…..
Dia kata…” dikk…jangan nangis….kalau sayang mak jangan buat gitu…jangan nangis ya..”
Bila makcik tu kata gitu…
lagi laaaa laju airmata ni..
tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak….
Mak…..
Sampai takat ini surat ni kiter tulis…..
kiter nangis ni…..
Ni kat dlm bilik…baru pukul 4.00 pagi….
Takder orang yang bangun lagi…..
kiter dengar nasyid tajuk “anak soleh” kiter sedih…
kiter rindu kat mak..!
Takpa la…..
nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
kiter baca yassin untuk mak…
mak tunggu ya..!
Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya… .
Semua anak2 mak mengelilingi mak…
menatap wajah mak buat kali terakhir….
Semua orang kata mak seolah2 senyum aja…
Mak rasa tak….
masa tu kiter sentuh dahi mak….
kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk…..
Kiter tak mampu nak cium mak…
kiter tak daya….
kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar…
Airmata kiter tak boleh tahan….
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak…
tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak….
Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah….
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik…
badan akak terasa panas…
makk…
anak mak yang seorang tu demam….
Mak tauu…
cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .
Mak…..
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi…
Begitu terasa kehilangan mak…
boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata…
Dan sampai satu tahap….
masa tu malam jumaat selepas maghrib…
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ….
entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi…
semakin kiter tenung terasa semakin sayu…
tangisan tak dapat dibendung…
Mak tauu…
kiter cuba bertahan….
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda…
Kiter rasa nak telefon mak…
nak cakap dengan mak….
anak mak yang ni dah tak betul kan ..?
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong…
Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi…
Puas la kakak memujuk kiter…
Akak kata…” tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak..”
Dan akhirnya akak juga nangis…..
Mak tau tak..
di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati…
rasa nyilu sangat…
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni….
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma…
hanya sedekah al-fatihah kiter berikan…..
Mak….
cukup la sampai sini dulu….
kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu….
kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid…
selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ….
kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak…
esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula….
Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih…
pastu kawan kiter bgtau…
simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje…
Takper yer mak…k
iter kasi orang lain baca…
Kiter stop dulu…
sebab kawan kiter dah lama tunggu tu…
akhir kata untuk mak,
I LOVE YOU SO MUCH
dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter…
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk unibesiti..
sampai kiter boleh rase naik kapal terbang…
boleh rasa duduk kat negara orang… s
ampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..
Sekian terima kasih,
Yang Benar Anak mak yang dah tak degil
Surat ini berjaya ‘menyentuh’ banyak hati..selain mampu mengingatkan jasa ibu kita di Malaysia, ia mampu menaikkan semangat kita utk terus berusaha dalam lapangan masing2,dgn izin Allah s.w.t. InsyaAllah..
Dipetik Dari Iluvislam.com

Lirik lagu Buat Mu Ibu
Ibu bergenang airmataku
Terbayang wajahmu yang redup sayu
Kudusnya kasih yang engkau hamparkan
Bagaikan laut yang tak bertepian

Biarpun kepahitan telah engkau rasakan
Tidak pun kau merasa jemu
Mengasuh dan mendidik kami semua anakmu
Dari kecil hingga dewasa

Hidupmu kau korbankan
Biarpun dirimu telah terkorban
Tak dapat ku balasi
Akan semua ini
Semoga Tuhan memberkati kehidupanmu ibu

Ibu kau ampunilah dosaku
Andainya pernah menghiris hatimu
Restumu yang amat aku harapkan
Kerana di situ letak syurgaku

Tabahnya melayani kenakalan anakmu
Mengajarku erti kesabaran
Kau bagai pelita di kala aku kegelapan
Menyuluh jalan kehidupan

Kasih sayangmu sungguh bernilai
Itulah harta yang kau berikan

Ibu kau ampunilah dosaku
Andainya pernah menghiris hatimu
Restumu yang amat aku harapkan
Kerana di situ letaknya syurgaku

Tabahnya melayani kenakalan anakmu
Mengajarku erti kesabaran
Kau bagai pelita di kala aku kegelapan
Menyuluh jalan kehidupan

Kasihanilah Tuhan
Ibu yang telah melahirkan diriku
Bagaikan kasih ibu sewaktu kecilku
Moga bahagia ibu di dunia dan di akhirat sana
Moga bahagia ibu di dunia dan di akhirat sana




Di suatu hari 

Ayah berkata jaga adikmu 

Ayah kan pergi jauh 
Ku merayu pada ayah 
Jangan tinggalkan kami

Kerana kami sayangkan ayah 
Ayahku pergi berjuang 
Demi cinta yang murni 
Menegak kebenaran 
Di muka Bumi 
Berlakunya kisah di pondok kecil

(Chorus:) 
Di pondok kecil 
Di pantai ombak 
Berbuih putih beralun-alun 
Di pondok kecil 
Di pantai ombak 
Berbuih putih beralun-alun

(Ulang Chorus)
Di suatu hari 
Ayah berkata jaga adikmu 
Ayah kan pergi jauh 
Ku pandang wajah ayah 
Dahinya ku cium 
Airmata mengalir 
Hatiku pilu

Diam-diamlah sayang 
Jangan menangis 
Doakan ayah semoga sejahtera

Diam adikku sayang 
Jangan menangis 
Walaupun ayah gugur 
Pastinya dia syahid

(Chorus)
Wahai abangku 
Ke mana ayah 
Ku sayang ayah 
Ku cinta ayah 
Wahai abangku 
Ke mana ayah 
Ku sayang ayah 
Ku cinta ayah

Duhai adikku sayang 
Jangan bersedih 
Ayahmu pergi menyambut seruan Ilahi 
Tapi ingatlah adikku pesanan ayah 

Belajar berusaha walau di mana jua 

Pada-Mu Tuhan aku bermohon 
Dosa ayahku minta diampunkan 
Ku iringi doa rahmati dia 
Tempatkanlah ayahku bersama kekasih-Mu

(Chorus)